MBSR: Et 8-ugers videnskabeligt baseret program

Hvad er MBSR?

MBSR står for Mindfulness-baseret Stress Reduktion. Det er et videnskabeligt 8-ugers program, der forbedrer mental sundhed, forebygger og reducerer symptomer på stress, angst, depression og en række andre lidelser.

I modsætning til mange andre tilgængelige tilbud om mindfulness, så er MBSR-programmet underlagt internationale videnskabelige standarder for kvalificeret undervisning.

Hvad er Mindfulness?

Mindfulness er at være til stede i nuet uden at dømme, men acceptere det, der allerede er. Det er en metode til bevidst at tage ansvaret for kvaliteten af dit eget liv, og det stammer fra en 25oo år gammel østlig tradition, der i de sidste 25 år har gennemgået en vestlig videnskabelig definition netop fra programmet MBSR. Mindfulness er ikke en beskyttet titel, men det er udelukkende fagfolk, der lever op til de internationale standarder for MBSR-undervisning, som står for MBSR-kurserne.

Hvorfor skal vi lære Mindfulness?

Mange af os passer ikke ordentlig på os selv - vi skifter mellem at styrte rundt, og fylder hele tiden livet med noget: Mad, snak, travlhed, overarbejde, mobil, internet/tv. Måske gør vi det for at undgå at mærke smerte og ubehag. Det er helt normalt at fjerne os fra det, der er ubehageligt, men når vi holder smerten ude, lukker vi også af for nydelse.

Flere kender sikkert det at leve enten i fremtiden eller i fortiden. Vi grubler over ting, der er sket, eller bekymrer os over ting, der kan ske. Vi lægger planer og fantaserer om, hvordan livet kunne være. Eller leder efter én at give skylden, for det der er gået, som det er gået. Vi forestiller os, at livet er godt, hvis vi får det, vi vil have og bliver fri for det, vi ikke vil have. Men livet er sjældent, som vi gerne vil have det.

Hvem kan have glæde af et MBSR-forløb?

MBSR-programmet henvender sig i dag ikke til en bestemt gruppe af mennesker - alle kan have glæde af at følge programmet. Intentionen har fra starten været at fokusere på det alment menneskelige: At vi har tanker og følelser der indimellem er negative og som løber af med os, og som kan føre til mistrivsel.

Træning af opmærksomheden (bevidst nærvær)

I programmet lærer du at forholde dig til tanker og følelser der dukker op, med en venlig og accepterende opmærksomhed - selv til de tanker du ikke har lyst til at have. På den måde kan du træne dig selv i at være fuldt opmærksom og til stede i nuet, mens du samtidig arbejder med måden du reagerer på og på vanemæssig tænkning.

I MBSR-programmet præsenteres du for meditationsteknikker og yoga-øvelser, der er tilpasset mennesker i den vestlige verden. Du behøver ikke at have mediteret eller praktiseret yoga før, øvelserne er meget enkle og kan med fordel også praktiseres af den uøvede.

Sindet kan trænes ligesom kroppen

Der er videnskabelig dokumentation for, at mentalt helbred kan trænes i lighed med det fysiske helbred, og at MBSR kan bruges hertil. Det er imidlertid afgørende, at det gøres på et seriøst fundament, dvs. at du er motiveret og kan sætte tid af hver dag til at få trænet.

MBSR-formen

Du skal regne med dagligt at meditere i 45 min., mens du deltager i 8-ugers forløbet, herefter bestemmer du selv hvor lang tid du vil sidde. Deltagerne mødes en gang om ugen á 2.5 time samt en hel dag. Forud for kurset er der et kort orienteringsmøde med praktisk information og teori.

Når du vælger et MBSR-forløb i Terapi i skoven, tilbydes du gratis deltagelse i månedlige Drop-In, som afvikles i Skovhytten. Hensigten er, at du på denne måde kan booste din mindfulness-praksis.

Forskning viser, at det virker

MBSR er det første Mindfulness-program, der er udviklet og testet som mentaltræning. Det er et intensivt kursus i, hvordan man kan forholde sig mere hensigtsmæssigt til krop, tanker og følelser både i den situation man er i samt i forholdet til sig selv og andre. Videnskabelige undersøgelser understøtter, at programmet kan forbedre mentalt helbred og nedsætte symptomer på stress, angst og depression og flere andre lidelser.

Livet er komplekst, men sindet er sort/hvid

 

 

 

 

TOP